Veelgestelde vragen: Afgesproken Plek Bezorging op een plek rondom je huis

Wat is de bezorgoptie: een plek rondom huis?

Niet thuis en toch pakketjes ontvangen? Dat kan! Je kunt vanaf nu namelijk een plek rondom je huis aanwijzen waar de DHL bezorger je bestelling mag neerzetten als je er niet bent. Het moet wel een veilige, overdekte plek zijn. In de schuur bijvoorbeeld, of onder een afdakje. Dat doe je op de track en trace pagina. Je kunt per pakket aangeven of je de optie wilt gebruiken. Let op: het moet een plek op jouw adres zijn, vlak bij je woning.

Waarom bezorgen we op een plek rondom huis?

Eigenlijk is het heel simpel: omdat veel ontvangers het willen! Onze bezorgers kregen steeds vaker verzoekjes om een pakketje ergens achter te laten. Daarom hebben we hier een nieuwe dienst voor ontwikkeld, met duidelijke spelregels. Zo zorgen we dat verzenders, bezorgers en ontvangers precies weten wat ze wel en niet van deze service kunnen verwachten. Mooi meegenomen: als we niet een tweede keer hoeven langs te komen, voorkomen we samen onnodige CO2-uitstoot!

Hoe werkt bezorging op een plek rondom huis?

Zodra wij het pakket hebben, kan jij de bezorgafspraak aanpassen op onze track en trace-pagina. Vul je zendingsnummer en postcode in, en kies bij ‘iets anders afspreken?’ voor ‘een plek rondom huis’. Geef hier in het tekstveld aan op welke plek de bezorger het pakket mag achterlaten. Vul je e-mailadres in zodat we je op de hoogte kunnen houden van de bezorgstatus. En het kan nog makkelijker: in de Mijn DHL omgeving.

Moet een pakket worden bezorgd met afleverbewijs (handtekening, pincode) of leeftijdscheck? Dan kun je niet kiezen voor bezorging op een plek rondom huis. Ook als het pakket op weg is naar een DHL ServicePoint, kun je de bezorgafspraak niet meer aanpassen.

Moet ik voor ieder pakket een nieuwe bezorgafspraak maken?

Nee, dat hoeft niet. Je kunt in onze Mijn DHL app een vaste voorkeur opgeven. Standaard bezorgen we dan bij je favoriete DHL ServicePoint bijvoorbeeld, of op een plek rondom je huis. Je kunt dan trouwens nog altijd een aparte bezorgafspraak voor elk los pakket maken, mocht je standaard voorkeur niet uitkomen.

Is zo’n Afgesproken Plek wel veilig?

Samen met verzenders, bezorgers én jou houden we de service betrouwbaar:

  • Voorkom fraude: deel je zendingsnummer en postcode nooit. Hiermee kunnen anderen je bezorgafspraak namelijk bekijken en zelfs aanpassen.
  • Jij kiest zelf een plek die je veilig vindt, maar als onze bezorger daaraan twijfelt, kan hij besluiten om het pakket er niet achter te laten.
  • Je kunt de plek rondom huis niet gebruiken om pakketten op een ander adres te laten bezorgen.
  • Wij raden af om bestellingen met een hoge waarde via Afgesproken Plek te laten bezorgen. Gebruik in dat geval een DHL ServicePoint, of kies een ander moment waarop je thuis bent.
  • Een bezorger zal eerst aanbellen en proberen het pakket persoonlijk aan je te geven. Alleen als dat niet lukt, gebruikt hij de afgesproken plek.

Waarom zie ik de optie ‘een plek rondom huis’ niet?

In sommige gevallen bieden we de optie niet:

  • De verzender kan ervoor kiezen om pakketbezorging op een Afgesproken Plek niet toe te staan. In dat geval zie je de optie niet bij ‘iets anders afspreken’.
  • Bij sommige diensten is Afgesproken Plek geen optie. Bijvoorbeeld wanneer er een handtekening of leeftijdscheck nodig is bij ontvangst.
  • Als je pakket onderweg is naar een DHL ServicePoint, kun je de bezorgafspraak niet meer aanpassen.

Wat als het pakket niet op de Afgesproken Plek ligt?

Het kan gebeuren dat je een pakket had verwacht, maar je ‘m niet kunt vinden op de afgesproken plek rondom je huis. Wat nu?

  • Controleer de bezorgstatus in track en trace. Misschien is de bezorger (nog) niet langs geweest.
  • Kijk op de track en trace-pagina naar de details onderaan de pagina. Het zou kunnen dat de bezorger de afgesproken plek niet veilig genoeg vond. Hier kun je een volgende keer dan rekening mee houden.
  • Kon de bezorger het pakket niet afleveren? Dan stopt hij een kaart in je brievenbus en ontvang je een mail met de volgende bezorgpoging.
  • Zie je op track en trace dat je bestelling is bezorgd op de afgesproken plek, maar ligt er geen pakket en heeft je huisgenoot ‘m ook niet? Neem dan contact op met de DHL klantenservice.

Wie is er aansprakelijk vanaf het moment dat DHL het pakket heeft afgeleverd op de afgesproken plek?

  • DHL is verantwoordelijk tot het moment dat het pakket is afgeleverd. Wanneer een bezorger je bestelling op de afgesproken plek achterlaat, registreert hij dit en zie je dit terug in track en trace. Je ontvangt hierover ook bericht.
  • Als je pakket beschadigd raakt, zoek is of wordt gestolen nadat DHL je bestelling heeft afgeleverd, ben je hier zelf verantwoordelijk voor.
  • Iedere keer dat je voor Afgesproken Plek kiest, wijzen we je op de voorwaarden en adviezen. We vragen je bij iedere bezorgafspraak om hiermee akkoord te gaan.
  • Toch nog vragen of onduidelijkheden? Dan raden we je aan om contact op te nemen met de webshop / verzender. Deze kan bij DHL navraag doen en vervolgstappen met je bespreken.

Waarom wordt mijn pakket soms toch niet op mijn Afgesproken Plek afgeleverd?

Soms kunnen we je pakket niet op jouw plek rondom huis neerleggen. Dit gebeurt bijvoorbeeld als er een leeftijdscheck moet plaatsvinden of als er iemand moet tekenen voor ontvangst.

Daarnaast willen we echt zeker weten dat pakketjes op de juiste bestemming aankomen. Daarom controleren we elke bezorging op basis van adres- en mailgegevens. Als we je mailadres niet van de afzender hebben ontvangen, kunnen we niet garanderen dat we je pakketje op de Afgesproken Plek afleveren.

Bekijk ook de voorwaarden voor Afgesproken Plek.