Veelgestelde vragen over de Brexit

Brexit FAQ

Vanaf 1 januari 2021 is het Verenigd Koninkrijk (VK) een douaneplichtig gebied. Dit betekent dat er een aantal dingen veranderen als u na die datum vanuit Nederland goederen naar de Britten verstuurt. Wat precies? Hieronder vindt u alle belangrijke vragen en antwoorden over de Brexit op een rij.

Wetgeving

Is er een verschil tussen VK-zendingen naar consumenten en bedrijven?

Ja. De wetgeving in het VK stelt extra eisen aan zendingen als er verkoop plaatsvindt aan consumenten, oftewel particuliere ontvangers.

Waarom moet ik een Brits btw-nummer aanvragen?

Als u goederen verkoopt aan een particulier met een waarde tot £ 135,- (excl. vrachtkosten, btw en verzekering), dan dient u de eind-btw op het moment van verkoop in rekening te brengen. Verkoopt u aan een bedrijf, dan hangt de noodzaak van een btw-nummer in de VK af van de verkoopcondities. Er wordt van uw onderneming verwacht dat u zelf periodiek aangifte doet bij HMRC (Her Majesty's Revenue & Customs), de Britse autoriteit op het gebied van belastingen. Lees meer over het aanvragen van een Brits btw-nummer.

Waarom moet ik een Brits EORI-nummer aanvragen?

Uw Britse EORI-nummer is gekoppeld aan uw btw-nummer in het VK. Zonder het Britse EORI-nummer mag er van de douane in het VK geen importaangifte plaatsvinden.

Meer informatie

In welke gevallen dien ik een VK btw-nummer aan te vragen?

U heeft een btw-nummer in het VK nodig als u gaat verzenden naar consumenten in het VK, en als u verzendt naar bedrijven in het VK en de Incoterm DDP wilt gebruiken. Lees meer over het aanvragen van een Brits btw-nummer.

Heeft DHL eCommerce mijn Britse btw-nummer en Britse EORI-nummer ook nodig als ik mijn goederen verstuur naar een bedrijf in het VK?

Ja. Als u onder DDP-condities verzendt, dan hebben wij deze nummers nodig om de verschuldigde btw en eventuele invoerrechten voor u voor te schieten. Wilt u dat deze kosten voor rekening van de koper zijn? Vermeld dan altijd het Britse btw-nummer en Britse EORI-nummer van de koper op uw douanefactuur. Het is daarnaast goed (maar niet verplicht) om ook het deferment account van uw koper te vermelden.

Is er een verschil tussen exporteren naar Noorwegen of Zwitserland, en het Verenigd Koninkrijk?

Wij kunnen uw zendingen alleen verwerken als u deze verstuurt via onze online verzendtool My DHL Portal of douane API. Ook dient u de douanepapieren fysiek op de doos te bevestigen en wordt van u als exporteur verwacht dat u extra informatie aanlevert, zodat er een export- en importaangifte kan plaatsvinden.

Waarom moet ik een ‘machtiging directe vertegenwoordiging’ tekenen?

Anders mogen wij uw onderneming niet vertegenwoordigen voor het opmaken van een exportaangifte in uw naam. Vraag de machtiging en instructies hier aan.

Kosten

Zijn er extra kosten verbonden aan een douaneplichtige zending?

Ja. Naast de reguliere transportkosten, wordt er een douanetoeslag in rekening gebracht. Vraag uw accountmanager naar de hoogte van deze toeslag. Of er daarnaast btw en eventuele invoerrechten bij u in rekening worden gebracht, hangt af van de leveringsconditie.

Hoe worden de btw (VAT) en invoerrechten (duties) verrekend als ik met DHL eCommerce naar het VK verzendt?

Als u goederen verkoopt aan een particulier met een waarde van £ 135,- of minder per zending, dan is deze uitgezonderd van invoerrechten. U bent wel eind-btw verschuldigd. Als u goederen verkoopt aan een particulier met een waarde van meer dan £ 135,- per zending, dan zullen de btw en invoerrechten door de koper moeten worden voldaan.

Verkoopt u goederen aan een bedrijf onder DDP-conditie? Dan zullen wij de door ons voorgeschoten btw en invoerrechten bij u in rekening brengen. U ontvangt een aparte factuur met de gemaakte kosten en een voorschottoeslag. Als u goederen verkoopt aan een bedrijf onder DAP/CIF-conditie, dan worden de btw en invoerrechten in rekening gebracht bij de koper, plus een administratieve toeslag.

Hoe profiteer ik van het 'nultarief' bij het versturen naar het VK?

Om te kunnen profiteren van het 'nultarief' (geen invoerrechten) van de handelsovereenkomst tussen de EU en het VK, moet u het land van oorsprong aantonen in de commerciële of pro-formafactuur, met een zogenaamde oorsprongsverklaring. Dit geldt voor zendingen naar zowel consumenten als zakelijke ontvangers. Voor deze verklaring heeft u een EORI-nummer in het VK nodig.

Het is voor DHL niet mogelijk om achteraf documentatie te wijzigen als u na de douaneaangifte alsnog een oorsprongsverklaring verstrekt. U ontvangt van DHL dan een bevestiging waarmee u zelf de wijziging kunt aanvragen bij de Nederlandse Douane.

Als de zendingswaarde £ 135,- of lager is, hoeft er dan geen btw en invoerrechten betaald te worden?

Als u goederen verkoopt aan een particulier, dan is alleen de eind-btw van toepassing. Verkoopt u goederen aan een bedrijf? Dan zal er wel btw en eventuele invoerrechten verschuldigd zijn. 

Wat is ‘reverse charge back’ en moet ik dit altijd te vermelden?

Als u goederen verkoopt aan een bedrijf onder alles behalve de Incoterm DDP-conditie, dan dient u altijd ‘reverse charge back’ te vermelden op uw douanefactuur. Dit zorgt ervoor dat de btw-kosten bij uw koper uitkomen. Lees hier meer over reverse charge back. Als u aan een particulier verkoopt, dan is dit niet van toepassing.

Wat is een deferment account?

Als uw klant regelmatig goederen invoert, dan kan dit bedrijf door middel van een defered account de meeste douanekosten uitgesteld betalen. Denk aan invoer-btw (meest voorkomend), invoerrechten en accijns. Zo is er geen extra oponthoud, omdat deze kosten op de uitstelrekening worden geboekt.

Welke papieren krijg ik terug na de uit- en inklaring van mijn zending?

Naast uw reguliere transportfactuur, ontvangt u (indien van toepassing) een factuur voor de btw en invoerrechten die DHL eCommerce heeft voorgeschoten.

Op welke manieren kan de koper de btw en invoerrechten betalen?

Bedrijven kunnen de kosten via bankoverschrijving voldoen of een contract afsluiten met onze import broker. Daarnaast kunnen ze gebruikmaken van een uitgestelde betaling, door middel van een deferment account.

Een particuliere koper kan via een betalingsplatform de kosten voldoen via een PayPal of creditcard betaling.

Operationele douanehandelingen

Wat zijn verplichte gegevens voor de juiste douaneafhandeling?

Alle verplichte gegevens vindt u in onze douaneleaflet. Voor aanvullende informatie kunt u onze douanebrochure raadplegen.

Wat zijn Incoterms en zijn deze allemaal bruikbaar voor verzenden naar het VK?

Incoterms zijn gestandaardiseerde internationale leveringsafspraken over zeevracht en luchtvracht. Alle bruikbare Incoterms vindt u in onze douanebrochure.

Wat zijn HS-codes?

Een HS-code (Harmonized System code) is een code die de douane wereldwijd gebruikt om producten in te delen. Ieder product kent een andere HS-code. 

Moet ik de EU-HS-codes en/of de GB-HS-codes gebruiken?

U dient altijd de EU-HS-codes op uw VK-zending te vermelden. Deze bestaat uit 8 cijfers.

Welke documenten moet ik toevoegen aan een zending naar het VK?

U dient de fysieke douanefactuur in drievoud te bevestigen aan uw zending. Indien van toepassing, moet u ook de door u opgemaakte export- en transitdocumenten toevoegen.

Wat gebeurt er als goederen teruggestuurd moeten worden omdat de uit- of inklaring van de zending niet goed verloopt?

Als u niet de vereiste documenten (fysiek) of de juiste data (digitaal) aanlevert, dan wordt uw zending direct teruggestuurd. In dit geval kunt bij ons de juiste documenten opvragen om uw administratie kloppend te maken.

Hoe krijg ik alle douane-informatie eenvoudig bij DHL eCommerce?

Verzenden naar het VK en andere douanebestemmingen is alleen mogelijk door onze online verzendtool My DHL Portal te gebruiken, of door onze API voor douanedocumenten te koppelen aan uw eigen IT-systeem. Als u My DHL Portal gebruikt, wordt de juiste informatie automatisch verstuurd.

Hebben de nieuwe douaneformaliteiten invloed op de bezorgduur van mijn zendingen naar het VK?

Wat de invloed van de Brexit op de bezorgduur precies is vanaf 1 januari 2021, is lastig te zeggen. Wat wel vaststaat, is dat zendingen worden uitgeleverd zodra de betaling van uw klant is ontvangen. Als de koper de verschuldigde kosten nog niet heeft voldaan, dan wordt de zending niet afgeleverd.

Is het mogelijk om zendingen geconsolideerd of in ‘break bulk’ te versturen?

Als u grote aantallen zendingen naar het VK verstuurt, biedt DHL eCommerce een break bulk oplossing aan. Neem hiervoor contact op met uw accountmanager of direct met onze experts.

Heeft de Brexit invloed op mijn zendingen naar Ierland?

Voor zendingen naar de Republiek Ierland hoeft u geen extra informatie mee te sturen. DHL eCommerce zorgt ervoor dat deze zending via Transit UK of de ferry worden verstuurd. Wij houden u op de hoogte van eventuele bijkomende kosten of aanpassingen in levertijd.

IT-oplossingen

Kan ik mijn douanefactuur en eventuele export-/transitdocumenten ook fysiek of per mail versturen?

Nee. Verzenden naar het VK via DHL eCommerce is alleen mogelijk door onze online verzendtool My DHL Portal te gebruiken, of door onze  API voor douanedocumenten te koppelen aan uw eigen IT-systeem. U dient het papierwerk nog wel in drievoud op de zending te bevestigen.

Kan ik mijn IT-systeem aansluiten op DHL eCommerce?

Ja. U kunt douane-informatie elektronisch aan ons doorgeven door uw IT-systeem te koppelen aan onze API voor douanedocumenten, of door simpelweg uw zendingen te versturen met My DHL Portal. Neem voor meer informatie direct contact op met onze experts, of vraag het uw accountmanager. 

Hoe kan ik mijn douanezendingen goed voorbereiden?

Met onze online verzendtool My DHL Portal kunt u de labels en douanefactuur voor uw zendingen naar het VK en andere douaneplichtige bestemmingen opmaken. Voor uitleg en toelichting kunt de handleiding raadplegen. Heeft u geen My DHL Portal-account? Neem dan contact met ons op, dat is zo geregeld.