Hulp is onderweg!

Veelgestelde vragen

Heeft u vragen over uw zakelijke zending? We helpen u natuurlijk graag, en zo snel als maar kan. De allerkortste route naar het antwoord? Check even of uw vraag voorkomt in het lijstje hieronder. Vindt u niet wat u zoekt, dan staat onze klantenservice altijd voor u klaar.

Ontvangen

Hoe lang duurt het voordat mijn zending aankomt?

De levertijd van uw zending hangt af van de bestemming. Binnen de Benelux wordt uw pakket de volgende werkdag al geleverd. Stuurt u naar een ander Europees land? Bekijk hier het complete overzicht van de bezorgduur.

Bezorgduur Europa

Moet ik invoerrechten betalen over de artikelen die ik koop?

U betaalt invoerrechten wanneer u goederen heeft besteld uit een land buiten de Europese Unie. Deze kosten worden door de douane berekend. 

Invoerrechten zijn vrijwel nooit inbegrepen in de prijs die u betaalt voor goederen die u online koopt. Om de goederen zo snel mogelijk bij u te kunnen afleveren, betalen wij de verschuldigde invoerrechten aan de douane. Zodra u het volledige bedrag aan ons hebt betaald, leveren wij de goederen bij u af.
 

Kan ik mijn zending ook volgen als ik geen zendingsnummer heb?

Nee, dat is niet mogelijk. We raden u aan het zendingsnummer altijd te noteren. Dit is een uniek nummer dat gekoppeld is aan uw zending. Heeft u deze niet ontvangen, neem dan contact op met de afzender.

Verzenden

Hoe groot en zwaar mag mijn zakelijke zending zijn?

Dat ligt eraan of u pakketten verstuurt of pallets. Bekijk hier de exacte informatie over afmetingen en gewicht.

Hoe pak ik mijn zending het stevigst in?

We helpen u graag op weg met handige verpakkingstips. Een tipje van de sluier? Kies een verpakking met passende afmetingen, vul lege ruimte met vulmateriaal en gebruik voor waardevolle zendingen dubbelgelaagd karton.

Hoe maak ik een account aan op my.dhlparcel.nl?

Met een zakelijk klantnummer bij DHL eCommerce krijgt u toegang tot onze alles-in-één online verzendservice. U ontvangt een uw activatielink voor via e-mail. U logt in met uw e-mailadres, stelt uw eigen wachtwoord in en kunt meteen zendingen versturen. Nog geen klant?

Check wat de mogelijkheden zijn
 

In welke browser werkt My DHL Portal het beste?

U kunt het beste de meest recente versie van uw internetbrowser gebruiken. In Google Chrome, Safari en Firefox werkt My DHL Portal het beste.

Naar My DHL Portal

Op track en trace staat dat ik aanvullende informatie moet aanleveren bij DHL. Waarom is dat?

Dit gebeurt meestal als onze informatie niet volledig genoeg is om de zending af te leveren. Het kan zijn dat het adres niet klopt of dat we aanvullende informatie nodig hebben om de zending goed af te leveren. Dit probleem kunnen we snel voor u oplossen. Vul uw gegevens aan bij onze klantenservice.

Let op: als u zelf niet de afzender bent van de zending, laat de verzender dan de informatie voor u aanvullen.

Vraag de klantenservice

Wat is het volumegewicht? En hoe bereken ik dat?

Uw zending wordt op twee manieren gewogen: het werkelijke gewicht en het volumegewicht. Het hoogste van de twee geldt als gewicht voor uw zending. Het volumegewicht wordt berekend op basis van de afmetingen van uw zending (lxbxh in cm / 4.000).

Ik kan mijn labels niet downloaden in My DHL Portal. Wat kan ik doen?

My DHL Portal werkt met animaties en deze worden door een pop-up blocker tegengehouden. Om labels te kunnen downloaden dient u in te stellen dat uw browser pop-ups toestaat. Deze instelling past u aan in de privacy instellingen van uw browser. In Google Chrome gaat u naar 'instellingen', 'instellingen voor content’ en daarna 'pop-ups'. 

Lost dit het probleem niet op? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Naar de klantenservice

Hoe kan ik zendingen en adressen importeren in My DHL Portal?

Met onderstaande excelbestanden importeert u gemakkelijk een grote hoeveelheid adressen of zendingen in My DHL Portal. Download de bestanden, voer uw data in en volg de instructies in de handleiding.

Zendingen importeren
Adressen importeren

Komt u er niet uit? Schakel de hulp in van een van onze experts.

Wat is bezorgoptie Afgesproken Plek?

Met Afgesproken Plek kunnen consument ontvangers de DHL bezorger toestemming geven om een pakket achter te laten op een plek rondom hun huis. Uw klanten kunnen deze optie online selecteren nadat wij uw zending hebben gesorteerd. Ze kunnen per pakket bepalen of ze van de dienst gebruik willen maken, en kiezen zelf een veilige, overdekte locatie rond hun woning.

Waarom zijn we gestart met Afgesproken Plek?

Eigenlijk is het heel simpel: omdat veel ontvangers het willen! Onze bezorgers kregen steeds vaker het verzoek om een pakketje ergens achter te laten. Daarom hebben we hier een nieuwe dienst voor ontwikkeld. Na uitgebreid onderzoek, inclusief een pilot in Nederland, blijkt dat de optie een belangrijke bijdrage levert aan een hogere klanttevredenheid. Ontvangers waarderen deze service zelfs het meest van alle bezorgopties. Daarom hebben we er een officiële optie, van gemaakt. Zo weten verzenders, bezorgers en ontvangers precies wat ze wel en niet van de dienst kunnen verwachten.

Hoe werkt Afgesproken Plek?

Zodra we uw zending hebben ontvangen, kunnen uw klanten de bezorgafspraak aanpassen op de track en trace-pagina van DHL. Ze vullen hun zendingsnummer en postcode in, en kiezen bij ‘iets anders afspreken?’ voor ‘een plek rondom huis’. Vervolgens vullen ze hun e-mailadres in en geven ze aan waar de bezorger het pakket mag achterlaten. Dit moet een veilige, overdekte plek rondom het huis zijn. Ontvangers mogen hier dus geen ander adres kiezen.

Wij houden uw klant via e-mail op de hoogte van de bezorgstatus. Ook via track en trace kan uw klant volgen of en wanneer we het pakket op de afgesproken plek hebben afgeleverd. Uiteraard is deze bezorgoptie ook beschikbaar in de Mijn DHL app.

Als uw pakket geleverd moet worden met een afleverbewijs (handtekening, pincode) of leeftijdscheck, dan wordt de optie Afgesproken Plek niet getoond voor ontvangers. Als het pakket op weg is naar een DHL ServicePoint, kan de ontvanger de bezorgafspraak niet meer aanpassen.

Hoe veilig is afleveren via Afgesproken Plek?

Samen met u en ontvangers houden we deze afleveroptie betrouwbaar:

  • Als verzender heeft u altijd de mogelijkheid om Afgesproken Plek niet toe te staan. We adviseren om dat te doen bij verdachte of fraudegevoelige aankopen. Bijvoorbeeld artikelen die zijn gekocht op rekening of met Afterpay, of artikelen met een hoge waarde. Laat het pakket in die gevallen bezorgen met de optie ‘Niet op Afgesproken Plek’. Neem voor advies en mogelijkheden contact op met uw DHL contactpersoon.
  • We vertellen uw klanten dat ze hun pakketnummer en postcode nooit met anderen moeten delen. Dat verkleint de kans op fraude.
  • Uw klanten kiezen zelf welke plek zij veilig vinden, maar ook DHL-bezorgers beoordelen de locatie. Als zij denken dat deze niet veilig genoeg is, laten ze het pakket er niet achter. De bezorger geeft aan waarom, en de reden is op track en trace zichtbaar voor u en uw klant.
  • Uw klanten bepalen zelf voor welke pakketten ze Afgesproken Plek gebruiken. Wij raden ze aan om bestellingen met een hoge waarde niet onbeheerd buiten huis te laten bezorgen.
  • Een bezorger zal eerst aanbellen en proberen het pakket te overhandigen. Als dat niet lukt, controleert en plaatst hij het pakket op de afgesproken plek rondom het huis. We geven onze bezorgers nadrukkelijk mee: bezorg alleen wanneer de plek overdekt is en niet zichtbaar vanaf de straat.
  • Zodra DHL aanleiding ziet om bepaalde postcodegebieden uit te sluiten, bieden wij Afgesproken Plek daar niet aan.

Uw klant vindt zijn pakket niet op de afgesproken plek: wat dan?

Wanneer uw klant contact met u opneemt, raden we u aan de volgende controles te doen:

  • Vraag uw klant om de status van de bezorging te controleren via track en trace. Misschien is de bezorger (nog) niet langs geweest, of is het pakket vertraagd.
  • Op track en trace is de bezorgstatus voor Afgesproken Plek te zien. Als de bezorger heeft besloten om het pakket niet achter te laten, staat de reden hiervoor in de details-sectie.
  • Als op track en trace blijkt dat het bezorgen niet is gelukt, heeft de ontvanger een kaartje met de volgende bezorgpoging in zijn brievenbus en/of een e-mail met de volgende afleverstap ontvangen van DHL. Vraag hiernaar als u uw klant spreekt.
  • Staat in track en trace dat het pakket wel is bezorgd op de afgesproken plek, maar geeft uw klant aan dat er geen pakket ligt? Neem dan contact op met de klantenservice van DHL. Wij registreren iedere bezorging (inclusief foto) en kunnen de bezorgstatus verder onderzoeken.

Wie is er aansprakelijk vanaf het moment dat DHL het pakket via Afgesproken Plek heeft afgeleverd?

  • DHL is verantwoordelijk tot het moment van afleveren op de afgesproken plek. We registreren elke levering, en alle registratiegegevens zijn beschikbaar voor onze klantenservice.
  • Net als bij persoonlijk afleveren aan de deur, zijn ontvangers bij bezorging via Afgesproken Plek zelf verantwoordelijk als een pakket beschadigd raakt, zoek is of wordt gestolen nadat DHL de bestelling heeft afgeleverd.
  • Iedere keer dat een ontvanger voor Afgesproken Plek kiest, wijzen we hem op de spelregels, tips en algemene voorwaarden. Wanneer ontvangers een bezorging wijzigen, moeten ze hier eerst mee akkoord gaan.
  • In onze contracten met verzenders is een aanvullende voorwaarde van kracht. Bekijk onze aanvullende voorwaarden hier.