Veelgestelde vragen Afgesproken plek

Wat is bezorgoptie Afgesproken Plek?
Met Afgesproken Plek kunnen consument ontvangers de DHL bezorger toestemming geven om een pakket achter te laten op een plek rondom hun huis. Uw klanten kunnen deze optie online selecteren nadat wij uw zending hebben gesorteerd. Ze kunnen per pakket bepalen of ze van de dienst gebruik willen maken, en kiezen zelf een veilige, overdekte locatie rond hun woning.

Waarom zijn we gestart met Afgesproken Plek?
Eigenlijk is het heel simpel: omdat veel ontvangers het willen! Onze bezorgers kregen steeds vaker het verzoek om een pakketje ergens achter te laten. Daarom hebben we hier een nieuwe dienst voor ontwikkeld. Na uitgebreid onderzoek, inclusief een pilot in Nederland, blijkt dat de optie een belangrijke bijdrage levert aan een hogere klanttevredenheid. Ontvangers waarderen deze service zelfs het meest van alle bezorgopties. Daarom hebben we er een officiële optie, van gemaakt. Zo weten verzenders, bezorgers en ontvangers precies wat ze wel en niet van de dienst kunnen verwachten.

Hoe werkt Afgesproken Plek?
Zodra we uw zending hebben ontvangen, kunnen uw klanten de bezorgafspraak aanpassen op de track en trace-pagina van DHL. Ze vullen hun zendingsnummer en postcode in, en kiezen bij ‘iets anders afspreken?’ voor ‘een plek rondom huis’. Vervolgens vullen ze hun e-mailadres in en geven ze aan waar de bezorger het pakket mag achterlaten. Dit moet een veilige, overdekte plek rondom het huis zijn. Ontvangers mogen hier dus geen ander adres kiezen.

Wij houden uw klant via e-mail op de hoogte van de bezorgstatus. Ook via track en trace kan uw klant volgen of en wanneer we het pakket op de afgesproken plek hebben afgeleverd. Uiteraard is deze bezorgoptie ook beschikbaar in de MyDHL app.

Als uw pakket geleverd moet worden met een afleverbewijs (handtekening, pincode) of leeftijdscheck, dan wordt de optie Afgesproken Plek niet getoond voor ontvangers. Als het pakket op weg is naar een DHL ServicePoint, kan de ontvanger de bezorgafspraak niet meer aanpassen.

Hoe veilig is afleveren via Afgesproken Plek?
Samen met u en ontvangers houden we deze afleveroptie betrouwbaar:

  • Als verzender heeft u altijd de mogelijkheid om Afgesproken Plek niet toe te staan. We adviseren om dat te doen bij verdachte of fraudegevoelige aankopen. Bijvoorbeeld artikelen die zijn gekocht op rekening of met Afterpay, of artikelen met een hoge waarde. Laat het pakket in die gevallen bezorgen met de optie ‘Niet op Afgesproken Plek’. Of vraag om een handtekening bij bezorging. Dan kunnen klanten Afgesproken Plek niet selecteren. Neem voor advies en mogelijkheden contact op met uw DHL contactpersoon.
  • We vertellen uw klanten dat ze hun pakketnummer en postcode nooit met anderen moeten delen. Dat verkleint de kans op fraude.
  • Uw klanten kiezen zelf welke plek zij veilig vinden, maar ook DHL-bezorgers beoordelen de locatie. Als zij denken dat deze niet veilig genoeg is, laten ze het pakket er niet achter. De bezorger geeft aan waarom, en de reden is op track en trace zichtbaar voor u en uw klant.
  • Uw klanten bepalen zelf voor welke pakketten ze Afgesproken Plek gebruiken. Wij raden ze aan om bestellingen met een hoge waarde niet onbeheerd buiten huis te laten bezorgen.
  • Een bezorger zal eerst aanbellen en proberen het pakket te overhandigen. Als dat niet lukt, controleert en plaatst hij het pakket op de afgesproken plek rondom het huis. We geven onze bezorgers nadrukkelijk mee: bezorg alleen wanneer de plek overdekt is en niet zichtbaar vanaf de straat.
  • Zodra DHL aanleiding ziet om bepaalde postcodegebieden uit te sluiten, bieden wij Afgesproken Plek daar niet aan.

Uw klant vindt zijn pakket niet op de afgesproken plek; wat dan?
Wanneer uw klant contact met u opneemt, raden we u aan de volgende controles te doen:

  • Vraag uw klant om de status van de bezorging te controleren via track en trace. Misschien is de bezorger (nog) niet langs geweest, of is het pakket vertraagd.
  • Op track en trace is de bezorgstatus voor Afgesproken Plek te zien. Als de bezorger heeft besloten om het pakket niet achter te laten, staat de reden hiervoor in de details-sectie.
  • Als op track en trace blijkt dat het bezorgen niet is gelukt, heeft de ontvanger een kaartje met de volgende bezorgpoging in zijn brievenbus en/of een e-mail met de volgende afleverstap ontvangen van DHL. Vraag hiernaar als u uw klant spreekt.
  • Staat in track en trace dat het pakket wel is bezorgd op de afgesproken plek, maar geeft uw klant aan dat er geen pakket ligt? Neem dan contact op met de klantenservice van DHL. Wij registreren iedere bezorging (inclusief foto) en kunnen de bezorgstatus verder onderzoeken.
     

Wie is er aansprakelijk vanaf het moment dat DHL het pakket via Afgesproken Plek heeft afgeleverd?

  • DHL is verantwoordelijk tot het moment van afleveren op de afgesproken plek. We registreren elke levering, en alle registratiegegevens zijn beschikbaar voor onze klantenservice.
  • Net als bij persoonlijk afleveren aan de deur, zijn ontvangers bij bezorging via Afgesproken Plek zelf verantwoordelijk als een pakket beschadigd raakt, kwijt is of wordt gestolen nadat DHL de bestelling heeft afgeleverd.
  • Iedere keer dat een ontvanger voor Afgesproken Plek kiest, wijzen we hem op de spelregels, tips en algemene voorwaarden. Wanneer ontvangers een bezorging wijzigen, moeten ze hier eerst mee akkoord gaan.
  • In onze contracten met verzenders is een aanvullende voorwaarde van kracht. Bekijk onze aanvullende voorwaarden hier.