Geen webshop te klein voor een uitgebreide bezorgservice

Bestel je iets bij een van de grote blauwe webwinkels, dan kan je kiezen uit een waslijst aan bezorgopties. Niets is te gek: de bezorger kan je pakket ’s avonds en in het weekend afleveren, thuis of bij een ophaalpunt in de buurt. Hartstikke handig, vind ik zelf ook. Stuur mijn pakket maar naar de lokale sigarenboer, dan haal ik het op wanneer het mij uitkomt. Voor kleinere webshops is het lastiger om zoveel bezorggemak te bieden. Toch? Nou, nee hoor.

Check jouw check-out

Eerst maar even wat cijfers: uit onderzoek van MetaPack blijkt dat ruim 60% van de online shoppers een winkel verkiest boven een andere wanneer er betere bezorgopties worden aangeboden. 87% van de shoppers geeft aan dat ze nog eens terugkomen bij een webwinkel als de bezorging goed is verlopen. En bij DHL zien we dat webshops 60% harder groeien wanneer ze snelle levering bieden. Kortom: een soepel check-outproces met uitgebreide bezorgopties levert webwinkels gigantische voordelen op. Eigenlijk kan jij als webshophouder niet zonder.

Grootse mogelijkheden voor kleinere spelers

De grote webshops hebben hun pakketzaakjes natuurlijk goed op orde. Zij hebben de budgetten en schaalvoordelen om per bezorgdienst een uitgebreid keuzemenu aan te bieden. Maar ook als kleinere webshophouder heb jij mogelijkheden – misschien wel meer dan je denkt. De meeste parcelbedrijven hebben een propositie voor ‘small business’, waarmee ze uitgebreide bezorgopties toegankelijk maken voor webshops zonder miljoenenbudget. Bij DHL kozen we voor een technische oplossing: we ontwikkelden een tool voor WooCommerce, de e-commerce plug-in voor WordPress die achter veel kleine tot middelgrote webwinkels draait.

Woohoo, pakketten via WooCommerce

De belangrijkste functie van de tool: je kan er supermakkelijk bezorgopties mee toevoegen aan en verwijderen uit jouw check-outproces. Je hoeft alleen maar aan te vinken wat je wilt bieden, zoals thuisbezorgen met tijdslots, ‘afleveren bij een ServicePoint’ of ‘niet bezorgen bij de buren’ – handig voor iedereen met buren die alleen op kantoortijden thuis lijken te zijn (komt vaker voor dan je denkt).

Verder kun je vanuit de tool labels printen, en heb je de mogelijkheid om orders handmatig aan te passen. Handig als een klant bijvoorbeeld bij uw kampeerzaak een zak haringen én tentstokken bestelt. De haringen kunnen mee in het particuliere netwerk, de tentstokken kan je beter zakelijk versturen. In de tool kun je die splitsing makkelijk maken. Met al deze functies hoef je qua serviceniveau niet onder te doen voor de grote jongens.

Korte lijnen houden het simpel

Omdat de tool bedoeld is voor kleine tot middelgrote webshops, vinden we het belangrijk dat de implementatie simpel blijft en de lijnen kort zijn. Daarom komen we hoogstpersoonlijk bij jou langs – ikzelf of een collega. Samen voegen we de tool in jouw WordPress-site en lopen we door de instellingen, zodat je na afloop meteen aan de slag kunt. Daarvoor hoeft je niet te betalen: implementatie en gebruik zijn gratis. En doordat we het beheer van de tool in-house doen, kunnen we verbeteringen binnen een paar weken doorvoeren. Zo hebben we laatst op verzoek van een aantal webshophouders ‘bulkselectie’ mogelijk gemaakt. Waar je eerst elke order moest aanklikken om een label te printen, kan je nu al jouw orders tegelijk selecteren en in één keer alle labels printen.

Ik kom graag bij jou langs

Ben je benieuwd naar de WooCommerce plug-in, of zoek je naar andere manieren om jouw check-outproces te verbeteren? Ik kom graag bij je langs om de mogelijkheden te bespreken. Stuur me een bericht voor een afspraak bij jou op de zaak.

Deel op social media

Geschreven door

Stef van Hezik

Application Support Executive