Investering van 35 miljoen in nieuw sorteercentrum voor DHL eCommerce in Amsterdam

DHL eCommerce gaat op het Atlaspark in Amsterdam Westerpoort een nieuw sorteercentrum voor pakketten bouwen. Het sorteercentrum neemt de plaats in van de huidige terminal op hetzelfde bedrijventerrein. Met het nieuwe centrum wordt de capaciteit uitgebreid en worden de installaties verbeterd, waardoor meer en beter gesorteerd kan worden. Met de bouw en inrichting is een investering gemoeid van in totaal ruim 35 miljoen euro. Het gebouw wordt ontwikkeld door WDP en gebouwd door Aan de Stegge Twello. De opening is medio volgend jaar.

Onderdeel Europees netwerk

De investering wordt ingegeven door de enorme groei die DHL eCommerce als de op een na grootste vervoerder in e-commerce doormaakt. Daarnaast is het bedrijf marktleider in het business-to-business segment. De vestiging in Amsterdam is een van de 15 sorteercentra in Nederland, die samen met de 6 centra in België een Beneluxwijd netwerk vormen. Samen met vergelijkbare netwerken in de belangrijkste Europese landen wordt daarmee een verenigd Europees pakketnetwerk gevormd. Het belang daarvan neemt zienderogen toe met de groei van het grensoverschrijdende e-commerce-verkeer.

Rond de vestiging in Amsterdam zullen zo’n 600 medewerkers betrokken zijn bij aan – en afvoer en bezorging van pakketten. In totaal werken er bij DHL eCommerce circa 6.500 mensen in Nederland.

Duurzaam

Op het vlak van techniek wordt het centrum voorzien van een sorteerinstallatie met een capaciteit van 12.000 pakketten per uur, met de mogelijkheid deze nog verder uit te bouwen. Wat betreft duurzaamheid moet het pand straks gaan voldoen aan de BREEAM Excellent-norm voor duurzame gebouwen. Daartoe komen er onder meer 4.700 zonnepanelen op het dak, die voor 80% van de benodigde elektriciteit gaan zorgen. Ook wordt het gebouw voorbereid op het opladen van elektrische vracht- en bestelauto’s.

Investeringen met het oog op groei

De nieuwbouw van Amsterdam is de eerste in een reeks die de komende jaren zal plaatsvinden. Investeringen die nodig zijn om de groei in goede banen te leiden en die tevens bedoeld zijn om het serviceniveau uit te breiden. De afgelopen twee jaar is er al voor 30 miljoen euro geïnvesteerd en de komende drie jaar zal dat bedrag de 60 miljoen overschrijden. Recent werd 10 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van de vloot met 400 woonwijkvriendelijke kleinere bestelauto’s, waaronder 100 elektrische. Verder betreffen de investeringen onder meer de fysieke uitbreiding van het netwerk, meer verzendservices en IT-innovaties. Zo werd het aantal DHL ServicePoints uitgebreid; inmiddels kan de consument terecht bij tegen de 1.500 ophaal- en afgiftelocaties. Verder werd er een start gemaakt met het plaatsen van pakketkluizen waar consumenten met een pincode hun pakket kunnen ophalen of afgeven. Verder is er geïnvesteerd in services zoals tijdvaklevering, avondlevering en in mogelijkheden voor de consument om met de smartphone de locatie en tijd tijdens aflevering te wijzigen. Ook snelle en voordelige leveringen van consument naar consument, met aansluiting op het wereldwijde pakketnetwerk van Deutsche Post, is inmiddels mogelijk.

Geschreven door

Ewout Blaauw

Director Corporate Communications

Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden