Onbreekbare match tussen Blond Amsterdam en DHL eCommerce

Hun vrolijke servies geeft kleur aan heel wat huishoudens: Blond Amsterdam. Ooit begonnen ze als winkel annex kleine webshop, in de Amsterdamse Pijp. ‘Zaten we daar met onze beeldschermen op taartplateaus’, herinnert logistiek manager Mark Nieuwenhuijs zich. Maar in korte tijd explodeerde de internetverkoop en niet veel later verhuisde het intussen flink uitgedijde team naar Lijnden. Inmiddels verzenden ze met DHL eCommerce zo’n 50.000 webshopbestellingen per jaar. En sinds 1 januari óók grote zakelijke pakketten en pallets, om winkels te bevoorraden.

Blij én betrouwbaar
De touch of Blond herken je uit duizenden: blozende, kleurrijke illustraties met rake tekstjes. Eerst verschenen ze alleen op servies, later ook op andere producten – van wenskaarten tot dekbedovertrekken. Je kunt bovendien producten bestellen met een persoonlijk tekstje. Eigenaressen Femque en Janneke – allebei blond – studeerden aan de kunstacademie en hebben één missie: mensen blij maken. En daar helpt DHL eCommerce ze natuurlijk graag bij, want al die pakketten moeten natuurlijk wel veilig en op tijd worden bezorgd.

Perfecte partners
Het staat of valt met vertrouwen, vindt Mark. ‘DHL eCommerce heeft zich bewezen met de leveringen aan consumenten, zelfs in uitdagende tijden. Onze pakketjes worden gewoon bezorgd. Punt. Zo komen we onze belofte aan klanten na en dat vinden we belangrijk. Daarom hebben we besloten om DHL eCommerce vanaf dit jaar ook onze 250 verkooppunten te laten bevoorraden – van warenhuizen als de Bijenkorf tot kleine boekhandelaren. Die distributie verloopt via onze groothandel, Lifestyle Brands.’

Bonding in business
Terwijl de online verkoop toeneemt, blijft de levering aan retailers essentieel voor de omzet van Blond. Mark: ‘We hechten daarom veel waarde aan de grote en kleine winkels waar we aan leveren. Dan is het fijn om een logistieke partner te hebben die dat snapt. Gaat er bijvoorbeeld iets mis in de levering aan winkels, dan benadeel je hun concurrentiepositie. Vooral voor kleine retailers is dat vervelend. De vaste DHL-chauffeurs gaan daar prettig en praktisch mee om, want ze kennen de klanten inmiddels en zorgen dat ze leveren wanneer het de winkelier uitkomt. Ook heeft DHL eCommerce met een aantal grotere retailers tijdvakken afgesproken, zodat we later op de dag altijd nog extra pakketten kunnen meegeven – ze rijden nou eenmaal toch die lijnroute. Dat is erg handig.’

Het hele jaar door ontwerpen eigenaren Femque en Janneke zelf alle producten. Dan wil je zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan logistieke rompslomp
Mark Nieuwenhuijs, logistiek manager Blond Amsterdam

Slimme systemen
DHL eCommerce gaat bovendien met de tijd mee en speelt handig in op innovatieve technieken, vindt Mark. ‘Neem My DHL Portal, een handige tool waarmee je je pakketten beheert. We hebben de modules van My DHL Portal gekoppeld aan onze eigen backend. Daarmee kan ik makkelijk rapporten uitlezen en filteren, bijvoorbeeld op bezorgstatus, bestemming of type zending. We kunnen er ook tickets voor support mee aanmaken. Handig voor onze klantenservice én die van DHL eCommerce, want het systeem houdt bij welk klantcontact er is geweest.’

Tijdbesparende tools
Maar er is meer, want nu de webshop zo is gegroeid en processen complexer worden, heeft Blond steeds meer behoefte aan slimme tools om efficiënter te werken. Zo hebben ze een API-koppeling met marketplaces, zoals bol.com en Amazon. Daardoor wordt verzendinformatie automatisch heen en weer geschoten tussen DHL eCommerce en die partijen. Dat scheelt een hoop handmatige invoer.

‘Daaraan merk je dat DHL snapt hoe belangrijk een efficiënt verzendproces is’, vertelt Mark. ‘Dat zit ook in praktische tips. Welk verpakkingsmateriaal we bijvoorbeeld het beste kunnen gebruiken voor ons breekbare servies. Ze denken mee, en dat is goud waard voor een bedrijf als Blond. Het hele jaar door ontwerpen Femque en Janneke in hun roze atelier zelf alle producten. Dan wil je zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan logistieke rompslomp.’

(Tekst gaat door onder de afbeelding.)

Grenzeloze groei
Ondertussen timmert Blond gestaag aan de weg. Mark: ‘Tijdens de pandemie zijn mensen massaal aan het online shoppen geslagen en we dachten dat dit ná de coronatijd weer zou afzwakken. Maar blijkbaar zijn consumenten er inmiddels aan gewend en blijven we grote hoeveelheden pakketten versturen. Daarnaast hebben we exportplannen voor Duitsland, want we zien dat die afzetmarkt vergelijkbaar is met de Nederlandse. Trouwens, over internationale uitbreiding gesproken: onze flagstore in Amazon staat binnenkort live!’

Snelle schakels
Blond Amsterdam is een vrij platte organisatie. Mark: ‘Daarom klikt het goed met DHL eCommerce. Je krijgt direct de juiste persoon aan de lijn of ze komen even langs. Zoals laatst: accountmanager Linda en area salesmanager Bart liepen hier rond en zeiden dat we onze printkop moesten vervangen. Die lieten namelijk een streep achter op de barcodes. Lekker pragmatisch en no-nonsense, dat past goed bij ons. Of neem de Valentijnsdrukte, wanneer we meer pallets verzenden dan er in de vrachtwagen passen. Geen probleem: diezelfde middag rijden ze nogmaals heen en neer om de rest te bezorgen.

Je merkt aan alles dat we uiteindelijk hetzelfde doel hebben: tevreden klanten. Eerst waren dat alleen consumenten, maar vanaf dit jaar voorzien we ook onze verkooppunten efficiënt en slim van onze prachtige producten. En daarin gaan geel en roze net zo goed samen!’

 

Fotobijschrift, foto 1: Bart van Cleef en Linda Janssen van DHL eCommerce met Mark Nieuwenhuijs in de showroom van Blond Amsterdam
Fotobijschrift, foto 2: het magazijn van Blond Amsterdam

Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden