Klaar voor een maatje groter? Laat uw business groeien met een flexibele voorraad

Lege winkelstraten en pieken in de pakketbezorging: de pandemie heeft e-commerce in rap tempo naar ongekende hoogte gebracht. Kijk maar naar het succes van omnichannel-verkoop via marktplaatsen, zowel in binnen- als buitenland. Onze voorspelling? Bedrijven in retail, fashion en lifestyle die er op korte termijn in slagen om de distributiestrategie te verfijnen en klanten te bedienen met flexibele voorraad, komen er het sterkste uit. Voor hen liggen de kansen ook in de rest van Europa voor het oprapen. Wij stropen natuurlijk graag de mouwen op om u daarbij te helpen.

Van strategisch advies naar distributiesucces

Kledingketens en warenhuizen, maar ook modemerken, woonwinkels en sportzaken: om retailers bij alle verschillende verkoopkanalen te ondersteunen, ontwikkelen onze sectorspecialisten distributiestrategieën op maat. Dat betekent dat we het logistieke proces samen met onze klanten inrichten. En meedenken over slimme bezorgoplossingen. Met andere woorden: hoe brengen we alle verkoopkanalen in balans en bieden we consumenten en verzenders flexibiliteit?

Optimale beschikbaarheid via alle kanalen

De meest impactvolle verschuiving van de afgelopen tijd is natuurlijk die van winkel naar online. Met grote druk op de beschikbaarheid van producten als gevolg. Stel dat een deel van je voorraad in Groningen ligt, en het andere in Maastricht. Hoe krijg je die sneakers dan de volgende dag nog bij je ontvanger thuis? We zien dat bezorgsnelheid meer en meer bepaalt of consumenten voor winkel X kiezen, in plaats van winkel Y. Hoe goed je distributiestrategie ook is: als mensen niet direct kunnen kopen, klikken ze weg. Zeker in de retail, waar je moet vechten om de aandacht van je klanten.

Perfecte fashionpartner

Een belangrijke reden voor bedrijven in deze sector om met DHL eCommerce te werken, is ons grenzeloze bereik. We verzorgen de pick-up in de winkelstraat én de last mile delivery naar de consument, allemaal vanuit één netwerk. Wil je je winkels tijdelijk als magazijn gebruiken? Dan verplaatsen we de voorraden moeiteloos naar een ander filiaal voor click & collect, of bezorgen we je online orders rechtstreeks vanuit de winkel bij klanten thuis. Dat maakt ons als vervoerder uniek.

De grote groei zit in Europa

Sinds de verschuiving naar online vinden fashionmerken en retailers ook steeds meer aansluiting bij marktplaatsen. Vooral de global marktplaatsen nemen een vlucht. Met de komst van deze platformen is voor kledingmerken een interessant verkoopkanaal ontstaan om verschillende collecties aan te bieden. Zo interessant, dat ze bij veel retailers een vast plekje in de marketingstrategie krijgen. De kansen voor online consumentenverkoop verleggen zich hiermee naar de rest van het continent. DHL eCommerce heeft alles in huis om deze internationalisering te ondersteunen: een veelzijdig Europees netwerk, met stevige wortels in eigen land.

Doeltreffende bezorging dankzij digitalisering

Dat DHL eCommerce de immense groei in e-commerce kan verwerken, is onder andere te danken aan onze digitalisering. Een mooi voorbeeld is onze bezorgmissie ‘first time right’. We mikken op maximale klanttevredenheid, tegen zo laag mogelijke kosten. Dat is waar technologie om de hoek komt kijken. We hebben onze aflevernotificaties verbeterd door consumenten een berichtje te sturen met het bezorgmoment. En dan is er nog onze nieuwe Mijn DHL app, waarmee ontvangers complete controle krijgen over de tijd en plaats van bezorging. Zo leveren we meer zendingen in één keer goed af.

Meer pakketpunten, minder uitstoot

Op welke manier we onze logistiek ook inzetten, duurzaamheid is altijd een thema waarlangs we onze dienstverlening vormgeven. Met name in de fast fashion blijft dat een belangrijk onderwerp. Ons doel? In 2050 wereldwijd volledig klimaatneutraal zijn. Daar zijn we al hard naar op weg, kijk maar naar onze elektrische bestelauto’s. Ook met de uitbreiding van onze 3.500 DHL ServicePoints in Nederland werken we aan deze groene doelstelling. Daarnaast bepalen onze klanten zelf welke duurzame bezorgopties ze in hun online check-out aanbieden. Het pakket na een mislukte bezorgpoging naar het dichtstbijzijnde afhaalpunt brengen bijvoorbeeld, in plaats van de volgende dag opnieuw de woonstraat in.

Meer weten?

Wij zijn nog lang niet klaar met innoveren, en kijken met veel plezier uit naar de toekomst van retail, fashion en lifestyle. Dankzij onze logistieke oplossingen weten we aan elk distributievraagstuk een mouw te passen. Benieuwd wat DHL eCommerce voor uw bedrijf kan betekenen? Stuur me gerust een bericht. Ik ga graag met u in gesprek om de mogelijkheden te verkennen.

Geschreven door

Karin Captain

Sectormanager Retail, Fashion & Lifestyle

Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden