Hoe retailer Termeer en DHL eCommerce samen blijven groeien

Ze matchen goed, DHL eCommerce en Termeer Groep, het familiebedrijf achter Sacha, Manfield en Sissy-Boy. De logistieke partner haalt het beste in de schoenen-, kleding en lifestyleverkoper naar boven, en vice versa. Het modebedrijf richt zich met z’n strategie niet alleen op de eigen winkels en webshop, maar ook op marketplaces: een groeiend kanaal in de Nederlandse en buitenlandse e-commerce, met bekende voorbeelden als Zalando en Wehkamp. Dáár begint de klant met zoeken, dus daar wil je als verkoper zichtbaar zijn. Want hoe meer zichtbaarheid, hoe meer conversie – ook in het buitenland, waar je eigen merk misschien nog niet zo bekend is. Om deze reden steekt Termeer naast haar eigen winkels en webshop ook veel energie in de marketplaces. Daarbij is logistieke partner DHL eCommerce onmisbaar. Anouk Nelissen, Marketing en E-commerce Director bij Termeer Groep, legt uit hoe dat werkt.

Anouk Nelissen werkt nu tien jaar bij Termeer. Als Marketing en E-commerce Director zag ze het bedrijf groeien van een fysieke schoenenwinkel met een kleinere website naar een échte online kracht met een grote zichtbaarheid op veel verschillende verkoopkanalen. Met een team van zo’n veertig mensen blijft ze inzetten op groei: Termeer ziet kansen op nieuwe marketplaces, in binnen- en buitenland. Daarvoor werken ze graag samen met slimme partners.

Klanten bereik je met een grote online aanwezigheid, maar je houdt ze vast met piekfijne bezorging. Samen met DHL eCommerce hebben we het hele proces tot in de puntjes uitgewerkt.
Anouk Nelissen, Marketing en E-commerce Director bij Termeer Groep

Familiebedrijf met een lange geschiedenis  
‘We zijn met onze schoenen in de klei begonnen’, zegt Anouk Nelissen. Termeer bestaat al sinds 1909. Het begon als een familiebedrijf en dat is het nog steeds. Ward Termeer, de directeur en eigenaar, is de vierde generatie die aan het roer staat. Het bedrijf breidde de afgelopen jaren snel uit: de marketing- en e-commerceafdeling is uitgegroeid tot een team van zo’n veertig medewerkers. Maar sommige dingen bleven hetzelfde. De lijntjes zijn nog steeds kort, als je iets nodig hebt dan loop je gewoon bij elkaar naar binnen. En niet te vergeten: de klant is koning. Die moet altijd wat te kiezen hebben en wil je nooit ‘nee’ verkopen.

Klein begonnen
Toen Nelissen tien jaar geleden bij Termeer begon, lag de nadruk nog op schoenenzaken in de winkelstraten van Nederland en België. Een webshop was er wel, maar die stond nog in de spreekwoordelijke kinderschoenen. Met een team van vijf begon ze aan een razendsnelle online opmars. Nu verkoopt Termeer via webwinkels in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland, samen goed voor ruim 25 procent van de totale omzet.

Bij die groei past een sterke logistieke partner, en dat werd DHL eCommerce. Het klikte direct. ‘Om eerlijk te zijn: we kwamen in 2014 bij DHL eCommerce en dat had vooral met de tarieven te maken. Het was gewoon de aantrekkelijkste optie.’ Maar al gauw kwam de samenwerking op meer te rusten dan alleen voordelige prijzen. Flexibel werken, snel schakelen en persoonlijk communiceren; dat is een stijl die beide bedrijven goed ligt. ‘Bovendien is DHL eCommerce blijven groeien de afgelopen jaren, qua netwerk én dienstverlening. Kijk naar de gebruiksvriendelijke consumentenapp. En de cijfers liegen er niet om, want DHL eCommerce weet meer dan 98 procent van de bestellingen binnen 24 uur aan te bieden bij de klant.’

Alles binnen handbereik
Met hulp van DHL eCommerce richt Termeer zich op meerdere verkoopkanalen naast elkaar. Bij zo’n omnichannel-strategie komt een hoop kijken, vertelt Nelissen. ‘Om te beginnen hebben we ons centrale magazijn in Tilburg. Maar we houden onze voorraad flexibel. Dus ligt het gewenste product niet meer in ons magazijn, maar nog wel in de winkel in Amsterdam? Of niet in de winkel in Utrecht, maar juist wel in het magazijn? Dan kunnen we er – met dank aan onze slimme systemen en flexibele logistieke partner – alsnog voor zorgen dat de klant zo snel mogelijk krijgt wat-ie wil.’

Fijnmazige distributie
Maar belangrijker: het bestel- en bezorgproces is van begin tot eind gestroomlijnd, ongeacht de webshop of marketplace waar de order is geplaatst. De systemen zijn gekoppeld met API’s, het juiste verzendlabel komt bij Termeer direct uit de printer, en DHL eCommerce neemt alle pakketten in één pick-up mee. Scheelt tijd én foutjes, want magazijnmedewerkers kunnen bestellingen voor alle marketplaces op dezelfde manier verwerken. Nelissen: ‘Bovendien is het makkelijk uitbreiden: DHL eCommerce kan een nieuwe marketplace direct op ons systeem aansluiten, en dan kunnen we van hieruit verzenden.’

‘De samenwerking met DHL eCommerce klopt gewoon, en dat is heel belangrijk’, legt Nelissen uit. Zichtbaarheid op verschillende verkoopkanalen is dé manier om nieuwe klanten te bereiken en je conversie te verhogen. Bovendien stellen marketplaces strenge voorwaarden, bijvoorbeeld over snelle bezorgtijden en voldoende retouropties. Service die de klant tegenwoordig verwacht, kan DHL eCommerce waarmaken. Klanten bereik je met een grote online aanwezigheid, maar je houdt ze vast met piekfijne bezorging. Of het nou rustig is of héél druk, bijvoorbeeld rond de feestdagen of Black Friday.

Soepele samenwerking
DHL eCommerce en Termeer werken goed samen, ziet Nelissen. De korte lijntjes van de een lopen ook naar de ander. ‘Als ze bij ons in het magazijn meer vracht hebben dan verwacht, dan bellen ze zelf naar DHL eCommerce. Meer rolcontainers nodig? Komen eraan. Moeten we twee keer rijden? Geen probleem. Dat systeem werkt heel goed.’ Op kantoorniveau loopt het even vlot, ook als Termeer grote stappen wil zetten. ‘Toen we in 2019 Sissy-Boy aan ons bedrijf toevoegden, moesten we heel snel schakelen. We zeiden tegen DHL eCommerce: morgen willen we live met de nieuwe webshop. Dat lukte in no-time.’ Even vlot verloopt het contact met de nieuwe accountmanager, Michel Tuin. ‘Die denkt heel goed mee als we nieuwe plannen maken om uit te breiden.’

(Tekst loopt door onder de afbeelding.)

Altijd op de hoogte
Klanten van Sacha, Manfield of Sissy-Boy hebben ook plezier van DHL eCommerce als bezorger. Ze hebben inderdaad veel te kiezen. Een later bezorgmoment, ander adres of pick-up bij een ServicePoint geven ze makkelijk aan via de Mijn DHL app. ‘Die opties vinden we heel belangrijk. Net als de communicatie: een bestelbevestiging, bericht met bezorgtijd, mailtje en kaartje in de bus bij gemiste bezorging en een overzicht in de Mijn DHL app met DHL ServicePoints in de buurt. Daarmee hou je de klant op de hoogte, en dus tevreden.’ Dat is terug te zien in het afleverpercentage. Dat ligt heel hoog bij Termeer, omdat zowel de bestelling op verschillende kanalen als de bezorging vlot en transparant verloopt.

Korte lijntjes geven de doorslag
Flexibiliteit en slimme logistiek maken de samenwerking tussen Termeer en DHL eCommerce tot een succes. Maar het persoonlijk contact is toch het allerbelangrijkst, zegt Nelissen. ‘DHL eCommerce mag dan een wereldwijd logistiek bedrijf zijn, maar ik hoef nooit bang te zijn dat ik Michel niet aan de lijn krijg. Dat willen we graag, want zo zijn we zelf ook.’ En het internationale bereik van DHL eCommerce heeft veel voordelen: daardoor kan Termeer blijven uitbreiden, bijvoorbeeld naar buitenlandse marketplaces. Anouk en Michel kijken nu samen naar manieren om nóg sneller te bezorgen. Met een verzendlabel dat tegelijk ook als retourlabel functioneert – want dat scheelt weer een handeling. Goed bedacht, en weer een kans om de klanttevredenheid te verhogen en samen te groeien.

 

Op de foto's: Anouk Nelissen, Marketing en E-commerce Director bij Termeer Groep (Sacha, Manfield en Sissy Boy) en Michel Tuin, accountmanager DHL eCommerce.

Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden