Geen logistieke uitdaging te groot

Paul Fowler en Jan Lammers tijdens de GP® in Zandvoort. Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Al bijna 40 jaar zorgt DHL voor de vlotte levering van 1.400 ton raceauto's, brandstof en apparatuur aan Formule 1® circuits over de hele wereld. Net als op het circuit draait het achter de schermen van een Grand Prix allemaal om snelheid, precisie en geavanceerde technologie.

Sinds 2004 mogen wij onszelf ‘Official Logistics Partner’ noemen, en beschikken wij over een team van specialisten op het gebied van motorsportlogistiek. Dit team werkt nauw samen met het Formule 1® Management en de teams om een naadloze logistieke ondersteuning te garanderen tijdens races en officiële testritten. Bovendien maakt DHL zijn activiteiten zo duurzaam mogelijk. Ondanks onze uitgebreide ervaring in groene logistiek zijn wij altijd op zoek naar nieuwe manieren om de ecologische voetafdruk van de F1® te verkleinen en de totale impact op het milieu te verminderen.

Wij spraken Paul Fowler, VP of Global Motorsports DHL Global Forwarding, die ons een exclusief kijkje achter de schermen geeft van het snelste en grootste logistieke evenement ter wereld. 

Hoe ziet je dagelijkse werk eruit?
Als hoofd van DHL Motorsports Logistics is het mijn belangrijkste verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat alle vracht van onze klanten op tijd en intact op de eindbestemming wordt afgeleverd. Om dit te bereiken is dagelijkse communicatie met mijn team en onze leveranciers van het grootste belang. We zijn daarnaast voortdurend op zoek naar manieren om onze activiteiten verder te optimaliseren, waarbij duurzaamheid voorop staat bij het nemen van beslissingen en het maken van plannen.

Welke uitdagingen kom je zoal tegen gedurende een druk Formule 1 seizoen met races over de hele wereld?
Back-to-back races (races in opvolgende weekenden) zijn zeer uitdagend door de enorme tijdsdruk. We moeten snel en goed leveren. Dit jaar hadden we een aantal van die races en rondom Zandvoort zelfs drie weekenden achter elkaar. Deze back-to-back races zijn de ultieme test voor de belangrijkste betrokkenen: teams, leveranciers, F1-management en DHL. Net als een pitstop vereist het vervoer een perfecte logistieke planning. Volledige paddocks worden ingepakt, naar de volgende locatie vervoerd en opnieuw in elkaar gezet. En dat alles binnen 48 uur.  DHL heeft op maat gemaakte oplossingen ontwikkeld om de kostbare vracht snel en veilig te vervoeren over de weg, over zee en door de lucht, binnen de meest veeleisende doorlooptijden.

Net als een pitstop vereist het vervoer een perfecte logistieke planning.
Paul Fowler, hoofd van DHL Motorsports Logistics

Een andere uitdaging is wanneer we afleveren in een stad waar we nog niet eerder zijn geweest. Voor DHL betekent dit dat we speciale scouts sturen om de beste routes te bepalen en een vlotte logistiek te garanderen, ondanks de onbekende omgeving. Onze decennialange ervaring met motorsportlogistiek stelt ons in staat om de juiste planning te maken.

Zowel op het circuit als achter de schermen draait het bij een Grand Prix om snelheid, precisie en de allernieuwste technologie. Geldt dit ook voor de manier waarop DHL zijn klanten pakketten en pallets bezorgt? 
Zowel DHL als de Formule 1 hebben een gemeenschappelijk streven naar uitzonderlijke kwaliteit, en dit wordt ook weerspiegeld in onze missie en slogan: ‘Excellence. Simply delivered‘. Wij streven ernaar om van wereldklasse te leveren door middel van een uitstekende uitvoering en standaard operationele procedures op een duurzame manier. Het garanderen van uitzonderlijke kwaliteit is de belofte die we onze klanten doen.

De Formule 1 is duurzamer dan veel mensen denken.
Paul Fowler, hoofd van DHL Motorsports Logistics

DHL beweert duurzaam bezig te zijn en sponsort toch een vervuilende sport als de Formule 1. Hoe valt dit te rijmen?
De Formule 1 is groener dan veel mensen denken. In 2019 kondigde F1 zijn duurzaamheidsstrategie aan, met twee ambitieuze doelstellingen: alle Grand Prix-evenementen duurzaam maken tegen 2025 (inclusief groene transportopties voor fans, het gebruik van duurzame materialen en het vermijden van onnodig afval) en tegen 2030 CO2-neutraal te zijn (nul uitstoot van broeikasgassen voor alles, van de racewagens tot de logistiek). Daarmee is de Formule 1 de eerste motorsportserie ooit die zich verbindt aan meetbare duurzaamheidsdoelstellingen. Als logistiek partner van F1 en leider in groene logistiek, speelt DHL een belangrijke rol in het behalen van deze doelstellingen.

Wat is die rol van DHL in het verduurzamen van de F1 en het bereiken van dit doel?
DHL helpt de Formule 1 haar ecologische voetafdruk te verkleinen en haar eigen ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen te behalen. Dit doen we door de meest efficiënte logistiek mogelijk te maken, inclusief milieuvriendelijke transportdiensten. Wij geven de voorkeur aan transportoplossingen die de impact op het milieu minimaliseren en tegelijkertijd rekening houden met de specifieke eisen van F1-vrachtvervoer. Zo maken we bijvoorbeeld steeds meer gebruik van efficiënte multimodale transportoplossingen, waaronder weg- en zeevracht, om de luchtvrachtvolumes te helpen verminderen. Ook rusten we onze volledige vloot speciale F1-vrachtwagens uit met een GPS om het brandstofverbruik te controleren, de meest efficiënte routes te selecteren en de CO2-uitstoot te verlagen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.


DHL Logistics op Circuit Zandvoort. Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Vervoert DHL alles van elk team?
DHL is de officiële logistieke partner en voorkeursleverancier van de Formule 1. Wij leveren logistieke diensten aan het Formule 1-management, de teams en de leveranciers voor het vervoer van raceauto's, brandstof en olie, apparatuur voor de raceteams, en transmissietechnologie. De F1-teams mogen daarnaast ook hun eigen sponsors en leveranciers kiezen voor specifieke behoeften.

Hoeveel mensen werken er in het DHL-team?
We hebben een team van 50 internationale motorsportspecialisten, waarvan er 35 exclusief bezig zijn met het vervoer van Formule 1 over de hele wereld. De 50 specialisten plannen alles: van opbouw van stellingen en units tot het demonteren ervan. Daarnaast denken zij na over de meest efficiënte routes naar volgende circuits en vliegvelden, zodat er geen tijd verloren gaat. Zelfs tijdens de race, nog voor de geblokte vlag gezwaaid is, begint het team met het ontmantelen en opbergen van materiaal.

Zijn dit dezelfde mensen gedurende het hele seizoen?
Ja, dit logistieke team heeft de benodigde expertise en ervaring om het vrachtvervoer van de F1 te beheren en af te handelen.

Hoeveel vliegtuigen en vrachtwagens van DHL zijn er nodig om alles te vervoeren?
Per raceweekend gebruikt DHL gemiddeld: 
•    20 - 30 vrachtwagens (afhankelijk van het benodigde hospitality materiaal en de geldende corona-beperkingen)
•    70 - 90 zeevrachtcontainers 
•    Tot 7 vliegtuigen 

Wat vind je tot nu toe van seizoen 2022?
Dit seizoen is tot nu toe heel spannend, met nieuwe steden, verschillende back-to-back races en zelfs een driedubbele. Deze uitdagende elementen en de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen zetten ons voortdurend aan tot innovatie en het bedenken van nieuwe en betere oplossingen voor de logistiek van de F1. 

De energie van het Nederlandse publiek is fantastisch.
Paul Fowler, hoofd van DHL Motorsports Logistics

Wat vind je van het enthousiasme van de Nederlandse supporters?
De zee van oranje op de tribunes is enorm indrukwekkend om te zien, en vooral de energie van het publiek is fantastisch. Max Verstappen, die in 2015 begon met racen en in 2021 de Formule 1 won, heeft de F1-energie echt teruggebracht naar Nederland. 

Wie is je favoriete coureur of team?
Ik begon in deze business in 1987 als importmedewerker/klantenservice voor Honda. In 1988 gingen ze een samenwerking aan met McLaren, dat 15-16 races won met Ayrton Senna en Alain Prost achter het stuur van de Honda-aangedreven McLarens. 

McLaren is ook het F1-team dat het dichtst bij Heathrow en onze kantoren gevestigd is, dus er was een hechte band en een gevoel van trots voor McLaren en de plaats van hun hoofdkantoor, Woking. Dit gevoel is me bijgebleven, net als mijn waardering voor Senna, die een zeer aardige, nederige en echte heer in onze sport was, en niet te vergeten een echte racer. Dus om deze zeer oude en emotionele redenen, ben ik nog steeds verbonden met McLaren.

Vandaag zou het waarschijnlijk Red Bull Racing zijn, omdat ze een nieuwe en frisse kijk hebben. Door hun gebrek aan een echt auto-achtergrond, zoals Mercedes en Ferrari hebben, hebben ze volgens mij een lichte underdogmentaliteit. Ze zijn pure racers en hebben een frisse en onbevangen aanpak. Ze omarmen verandering en nieuwe ideeën, zelfs op logistiek gebied. Het is heel verfrissend om met hen te werken. 

Ik kijk er naar uit om te zien hoe het seizoen verder verloopt.

Bekijk ook de video Formula 1® & DHL: Fast & Furious.

Het F1-logo, FORMULA 1, F1, GRAND PRIX en gerelateerde merken zijn handelsmerken van Formula One Licensing BV, een Formule 1-bedrijf. Alle rechten voorbehouden.

 

 

Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden