DHL eCommerce en Hunkemöller: trouwe partners in duurzame groei

Lingerieketen Hunkemöller werkt al meer dan tien jaar samen met DHL eCommerce. In die tijd groeiden de bedrijven samen naar een hoger niveau, dat ze zelfs tijdens de pandemie hebben weten vast te houden. Best een uitdaging, want er werd in die periode zo’n twee tot drie keer zoveel online besteld als daarvoor. Zo’n extreme groei is alleen mogelijk als je met de juiste partners samenwerkt, zegt Robin Visser, Omnichannel Business Development Manager bij Hunkemöller. ‘Als je klanten iets belooft, moet je dat waarmaken. Dankzij DHL eCommerce lukt ons dat, steeds opnieuw.’

Alles wat er na de check-out van Hunkemöller gebeurt, daar gaat Robin over. Het belangrijkste in die tak van sport? ‘Leverzekerheid. Als je een webshop runt, is het essentieel dat je afspraken met klanten nakomt. Zeg je “vóór 22 uur besteld, morgen bezorgd”, dan moet je dat natuurlijk wel doen. In samenwerking met DHL eCommerce lukt het ons niet alleen onze beloftes na te komen, we scherpen ze ook nog eens verder aan én verkorten onze levertijden. De extra late cut-off tijd is daarbij erg prettig: DHL eCommerce haalt onze pakketten zowel ’s middags als rond middernacht op. Klanten die ’s avonds bestellen, ontvangen hun artikelen dus ook gewoon de volgende dag. Ook de informatievoorziening is goed – even de track en trace checken in de Mijn DHL app, en consumenten weten precies waar ze aan toe zijn.’

Groen groeien
Ook vóór corona groeide Hunkemöller al flink. Om alle extra bestellingen aan te kunnen, heeft de lingerieketen samen met DHL eCommerce de toeleveringsketen efficiënter gemaakt. Zo wordt de laadruimte van vrachtwagens nu optimaal gebruikt en rijden ze slimmere routes. Hierdoor hebben klanten hun order nog sneller in huis. 

Robin: ‘Al die groei is natuurlijk prachtig, maar het moet wel duurzaam gebeuren. We doen dat onder andere door onze lingerie zoveel mogelijk van gerecyclede materialen te maken en het gebruik van plastic terug te dringen. Daarnaast maken we impact door groene partnerships aan te gaan. Dankzij de klimaatneutrale bezorging van DHL eCommerce houden we onze voetafdruk zo klein mogelijk. We merken dat onze klanten dat ook belangrijk vinden. Ideaal dus om met een partner te werken die duurzaamheid hoog op de agenda heeft staan.’

Met DHL eCommerce lukt het ons om onze beloftes na te komen én aan te scherpen.
Robin Visser, Omnichannel Business Development Manager bij Hunkemöller

Minder papier, meer gemak
Een ander voorbeeld van Hunkemöllers milieubewuste strategie, is de huidige digitalisering van hun retourportaal. ‘Binnenkort kunnen onze klanten hun pakketten printloos terugsturen met een QR-code. Nu zit in elke doos nog een retourlabel, maar straks dus niet meer. Het lijkt misschien een kleine stap, maar je bespaart toch bij elke verzending een vel papier. Daarnaast is het voor de consument veel makkelijker om een retourzending direct naar een DHL ServicePoint te brengen, zonder eerst een label te hoeven printen. Klikken, scannen, door!’

In een flits bezorgd
Naast duurzaamheid, is snelle bezorging voor steeds meer klanten een belangrijke factor. Uit onderzoek  door softwarebedrijf Capterra blijkt dat levertijd voor 24 procent van de online shoppers zelfs de doorslaggevende reden is om een order te plaatsen. In het algemeen geldt dat consumenten hun bestelling steeds sneller willen ontvangen. Zo is het volgens een kleine meerderheid van de ondervraagden acceptabel om tussen de 24 en 48 uur te wachten, maar vindt een bijna net zo’n grote groep 12 tot 24 uur lang genoeg. Vooral fashion-fans zien bezorging binnen een dag als ideaal. Ook Hunkemöller merkt dat de verwachtingen van klanten veranderen. Daarom denkt Robin samen met DHL-accountmanager en naamgenoot Robin van Poelgeest na over manieren om levertijden nog verder terug te brengen.

Fysieke shops slim inzetten
‘Dat doen we onder andere met click & collect. Hierbij halen consumenten hun online bestelling in de winkel op wanneer het ze uitkomt, zonder verzendkosten. Daar bouwen we op voort met een nieuwe dienst die we willen opzetten: verzending vanuit onze fysieke locaties. Het idee hierachter is dat we op termijn niet alleen de voorraad in ons magazijn gebruiken, maar ook die in onze winkels. Onze filialen zitten door het hele land, dus er is er altijd wel een in de buurt. Door onze voorraden flexibel in te zetten, hebben consumenten hun order nóg eerder in huis. En het is ook nog eens duurzamer, doordat pakketten een kortere afstand afleggen.’ 

‘Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden voor levering op zondag en op dezelfde dag – dus vandaag besteld én in huis. Dit kan met de aanvullende service DHL For You Vandaag. Klanten die in de ochtend iets bestellen, ontvangen hun bestelling dan nog diezelfde avond.’

Op naar de toekomst
Om bestellingen sneller te bezorgen, heeft Hunkemöller sinds een jaar niet één, maar twee warehouses. Robin: ‘Naast ons Duitse magazijn, hebben we nu ook een Nederlands distributiecentrum. Hierdoor zijn we standaard dichter bij onze klanten en hebben zij hun order eerder in huis. Het is fijn dat DHL eCommerce ons zo goed kent en meedenkt over elk aspect van het verzendproces. Wat ons betreft gaan we hier de komende jaren dus gewoon mee door, samen met accountmanager Robin!’

Fotobijschrift: Robin Visser (Hunkemöller) en Robin van Poelgeest (DHL eCommerce) bij het Hunkemöller-filiaal in Hilversum.

Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden