Bent u klaar voor de Brexit?

Vanaf 1 januari 2021 is het Verenigd Koninkrijk een douaneplichtig gebied. Vanwege deze overgang kunt u van 30 december 2020 tot 6 januari 2021 niet met DHL Parcel naar het VK versturen. In het nieuwe jaar zijn er nieuwe verplichtingen waaraan u als verzender moet voldoen. Op deze pagina zetten we de belangrijkste veranderingen op een rij en leest u hoe u uw bedrijf hierop voorbereidt. Bekijk ook onze Brexit FAQ voor veelgestelde vragen.

Bekijk de douanebrochure                 Factuurvereisten voor het VK
 

Wat betekent de Brexit voor u?

Voor uw zendingen naar Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland krijgt u na 1 januari 2021 te maken met douaneformaliteiten. Dat betekent dat u de juiste identificatienummers voor uw bedrijf moet hebben, en dat u zorgt dat uw facturen en zendingen voldoen aan de douane-eisen. In sommige gevallen zult u btw aangifte moeten doen in het VK.

Tarieven en facturen

Doordat het VK een douanebestemming wordt, zullen wij voortaan een douanetoeslag in rekening brengen. Als producten oorspronkelijk zijn gemaakt buiten de EU, betaalt u daarnaast ook invoerrechten. Als producten van oorsprong uit de EU komen, kunt u voorkomen dat u invoerrechten betaalt met een zogenaamde oorsprongsverklaring.

DHL zal btw en eventuele invoerrechten voorschieten bij zendingen naar zakelijke ontvangers. Houd er in dat geval rekening mee dat deze kosten op een aparte factuur aan u worden doorberekend, plus een voorschottoeslag.

Vraag een EORI-nummer aan

Om goederen te importeren en exporteren buiten de EU heeft u een Nederlands én een UK EORI-nummer nodig. Deze identificatienummers gebruikt u na de Brexit op de douanedocumenten bij uw zendingen naar het Verenigd Koninkrijk. Een UK EORI-nummer vraagt u aan via de Britse Douane. Heeft u nog geen Nederlands EORI-nummer, vraag dit dan aan bij de Nederlandse douane. Op deze website leest u ook of u bepaalde vergunningen nodig hebt voor het VK. Ook krijgt u mogelijk te maken met accijnsgoederen en verboden of beperkingen voor producten. 

Btw-nummer in het VK aanvragen

U heeft een UK-btw (VAT) nummer nodig als u goederen levert aan consumenten in het VK. Of als u levert aan bedrijven volgens de afspraken van Incoterm DPP (Delivered Duty Paid). Het nummer vraagt u hier aan. Op de website van de VK overheid leest u meer over het afdragen van btw.

Wat is een Incoterm?

‘Incoterms’ zijn wereldwijd geaccepteerde standaardsets met afspraken tussen verkopers en kopers over de levering van goederen. Ze beschrijven precies hoe alle taken, risico's en kosten rond de levering verdeeld worden tussen de verkoper en koper. Lees meer over Incoterms op de website van Evofenedex.

Levert u aan consumenten in het VK?

Pakketten voor consumenten in het VK verstuurt u via onze DHL Parcel Connect service. Bij deze service levert u standaard volgens de DAP (Delivered At Place) Incoterm regels. Consumenten dragen zelf de btw en invoerrechten af, als de waarde van uw zending meer dan GBP 135 is. De consument betaalt deze kosten plus een administratieve toeslag via het online platform van de Britse Douane met PayPal of een creditcard. Bij een lagere waarde hoeft dat niet, maar dan moet u btw aangifte doen. Daarvoor heeft u een btw en EORI-nummer voor het VK nodig. 

Het is momenteel niet mogelijk voor consumenten in het VK om pakketten retour te sturen naar Nederland.

Levert u aan zakelijke ontvangers in het VK? 

Pakketten of pallets naar zakelijke ontvangers in het VK verstuurt u via onze Europlus service. Daarbij kunt u kiezen uit verschillende Incoterms. Afhankelijk van de gekozen Incoterm betaalt u zelf btw en invoerrechten, of doet uw ontvanger dat. Bij de DDP Incoterm (Delivered Duty Paid) betaalt u de btw en invoerrechten. DHL schiet deze kosten voor en brengt ze later bij u in rekening op een aparte factuur, plus een voorschottoeslag. U heeft in dit geval een UK BTW nummer nodig. Verkoopt u goederen aan een bedrijf onder de DAP of CIF Incoterm, dan betaalt de koper zelf de BTW en invoerrechten plus een administratieve toeslag.

Maak uw papieren op orde voor de UK

Vanaf 1 januari 2021 moet u bij elk pakket de vereiste douane data elektronisch aanleveren aan DHL en deze ook aan het pakket zelf toevoegen. Met onze alles-in-één verzendtool My DHL Parcel maakt u snel de juiste labels en documenten aan. Ook deelt u via My DHL Parcel automatisch de douanegegevens digitaal met ons. Gebruikt u een maatwerk oplossing voor het aanmaken van labels? Dan is het belangrijk dat u een aantal aanpassingen doorvoert. Neem hiervoor contact op met een van onze experts. U kunt bij hen ook terecht voor onze speciale API voor het delen van douanegegevens.  

Speciaal kenmerk voor pallets

Verstuurt u pallets naar het VK? Deze moeten vanaf 1 januari aan nieuwe regels voldoen. Al het houten materiaal heeft dan namelijk een speciaal ISPM15 keurmerk nodig. Heeft u dit niet geregeld, dan mogen zendingen niet vervoerd worden en loopt u het risico op een boete.

Bespaar geld en tijd met bulk vervoer

Als u dagelijks tientallen zendingen naar de UK verstuurt, overweeg dan de opties voor bulkvervoer. U maakt dan de douaneformaliteiten voor meerdere zendingen in één keer in orde. U heeft hiervoor een fiscale entiteit en een btw-nummer in het Verenigd Koninkrijk nodig, een EORI-nummer en een eigen Importer of Record (IOR) voor de belastingen. Meer weten? Vraag het uw accountmanager.

Meer weten?

Onze experts helpen u graag verder. Neem direct contact op.